"Damfotboll är inte riktig fotboll"


På facebook finns det 8 svenska grupper som har samma budskap: Förbjud damfotboll. De åtta grupperna har tillsammans 3000 medlemmar, det är 3000 människor som inte vill att tjejer ska ha samma rättigheter som killar. Jag har spelat fotboll sen jag var åtta, och när jag var 9-10 år var min dröm att bli fotbollsproffs. Jag brukade alltid kolla på när svenska landslaget spelade och ville också vara sån, jag ville också göra mål för en fullsatt arena.

Men sen växte jag upp.
Jag växte upp och insåg att det inte skulle bli så. För folk är emot en.

Jag har flera gånger gråtit av ilska, av hat. Jag har haft killar i min närhet som diskriminerat mig och fått mig att tro att jag inte kommer att komma någonstans för att jag är tjej. Som att det är mig det är fel på.
Och jag har flera gånger sagt ifrån. Jag har försvarat mig själv och försökt få dem att förstå att jag visst kan bli något, att jag visst är duktig.
Men det är som att prata med en vägg. För de är damfotboll (liksom många skriver i dessa grupper på facebook) inte riktig fotboll. Det är fjollboll, fjuttboll, flatboll osv.

Jag blir bara illamående när jag ser och hör talas om sånt här.
Vad är ni så rädda för?
Är
ni rädda för förändring?
Hur kan någon hata en så mycket för ens kön?
Tror ni att ni kan förbjuda oss från att göra det vi älskar?

Jag är tjej, jag är fotbollsspelare, jag är duktig och jag kan bli något.
Så är det bara.

Kommentarer
Postat av: Linda

bra skrivet vicky! du är suuuperbra på fotboll!! <33

2009-09-07 @ 21:25:27
URL: http://lindakarlson.blogg.se/
Postat av: Farfar

Victoria! Jag håller med dig! Tjejer kan och skall ha samma möjligheter! Fortsätt med fotboll det ni - tjejer älskar.

2009-09-07 @ 22:10:04
Postat av: Anonym

ha frågestund! :D

2009-09-07 @ 22:23:37
Postat av: Svampen

håller med dig victoria till 100 %!

2009-09-08 @ 07:02:24
URL: http://miinisen.blogg.se/
Postat av: anna

Precis! Jag blir så jäkla arg när jag hör sånt bullshit! Ska dom ha andra rättigheter? För att dom är KILLAR? Men vi fotbolls-tjejer måste stå på oss. Fortsätt så



Kram!

2009-09-08 @ 20:51:21
Postat av: Paula den där tönten 8-)

håller med! sktibra skrivet vickan !

2009-09-09 @ 12:49:07
Postat av: lollo

håller med dig , tjej fotbollen borde inte förbjudats , det borde uppmarksamma mer bara ;)

2009-09-10 @ 11:39:06
URL: http://avtvillingarna.blogg.se/
Postat av: Sofia - en personlig fotoblogg

asbra skrivet! :)

2009-09-10 @ 15:24:26
URL: http://sofiasphotos.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sjukt bra skrivet !

2009-09-10 @ 15:26:09

Foto & Illustration
- Jag använder mig av en Nikon D200 när jag fotar.
- Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS3.
- Jag illustrerar i Adobe Illustrator CS


Övrigt
- Jag gillar inte reklam, så om du tror att din kommentar om gratisgrejer kommer att vara kvar länge så har du helt fel.
- Sidan skyddas av upphovsrättslagen, du får inte kopiera mina fotografier, illustrationer eller annat, det kan leda till en anmälan.
- Fetstil text får ej användas, det är till för mina svar. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bakom kameran..
Victoria, 14 år
Lägg till PWE på bloglovin'