"Bojkotta rosa leksaker"

Tänkte köra ett litet sånt här inlägg nu innan jag lägger mig.

Jag har ju pratat om jämnställdhet förut, och eftersom jag gärna diskuterar det så tänkte jag köra det en gång till.
Igår hittade jag denna artikel i aftonbladet, och jag blev faktiskt irriterad.

Precis som det står i artikeln så är det ständigt kvinnor och flickor som ska ändra sig. Det är alltid vi som ska kämpa för att få mer respekt och då ska vi ändra vårt beteende. Trots att jag tycker att det ska vara jämnställt mellan kvinnor och män så tycker jag att detta är lite att överreagera.

Nu menar dom att man inte bör köpa rosa saker till flickor. Varför denna ständiga färgdiskussion? Varför ska rosa alltid förknippas med flickor? Jag känner flera killar som har rosa tröjor mm och det är ingen stor sak. Självklart kan jag se i vissa affärer att den del med flickkläder är väldigt färggrann medan pojkdelen är mer mörk och naturfärgat, men tack och lov har det sakta börjat ändrats. Men samtidigt så kan man ju inte neka de flickor som vill ha rosa kläder? Och inte heller bör man neka pojkar som vill ha det.

Låt barnen ha på sig de färger dom vill. Det är de vuxna som ger barnen den uppfattning om att rosa är flickigt, och om de vill ha det mer jämnställt så lär dom barnen att dom ska undvika rosa om dom vill ha ett jämnställt samhälle. Sluta upp med att ge barnen den uppfattningen! Det sitter inte i färgerna så länge vi inte drar de paralellerna mellan flicka och rosa. Det hela sitter i beteende, om det ska bli mer jämnställt så ska vi tänka på hur vi uppfostrar barnen. Låt flickorna leka med traktorer om dom vill, låt pojkarna leka med dockor om dom vill, men tvinga inte flickan som vill leka med barbie att leka med actionman bara för att du tror att du annars kommer medverka till denna stora skillnad mellan kvinnor och män.

Att en pojke bär rosa tröja betyder inte att han är gay, han är inte en fjolla eller något sånt. Han får väl ha rosa om han vill. Om vi inte stämplar färgen rosa med flickstämpel så kommer ni nog se att det kommer jämna ut sig där med. Låt barnen leka med de leksaker dom vill, tvinga inte på dom något dom inte gillar och ta inte heller ifrån dom det dom älskar att leka med. Sluta ladda vissa färger och leksaker med den innebörd som att den skulle vara feminim eller maskulin. Leksak som leksak, färg som färg.

Att man låter sin flicka bära rosa innebär inte att man struntar i jämnlikhet, så länge man inte särbehandlar barnen pga färg så blir det jämnlikt. Det gäller att ge barnen rätt uppfostran och uppfattning.

Medan flera hävdar att flickor ska bojkotta rosa så är det inte tal om att kanske man bör köpa rosa saker till sin pojke. Testa att ge pojkar rosa kläder, ge dom dockor och se om dom gillar det. Så länge dom inte protesterar så är det okej att ge dom saker som tidigare ansetts vara flickigt. Tvinga inte på dem det bara. Om pojken finner mer intresse i att gräva i sanden med grävskopan så får han göra det, men var inte rädd för att ge honom en docka och se om han tycker det är roligare.

Sedan måste vi alla skärpa oss.
Hur kommer det sig, att en maskulin flicka kommer lättare undan än en feminim pojke?

Det är allas ansvar att behandla alla lika. Människa som människa. Om vi slutar stämpla och dra paraleller så kommer det att påverka samhället positivt på lång sikt.

Kommentarer
Postat av: i now youre secret

du borde gå till psykologen lilla flicka

2009-12-11 @ 23:20:47
URL: http://gossipgirl.se
Postat av: Neha

Fattar inte heller, vilken färg man väljer ska inte ha nått med könet att göra. Killar kan passa och gilla rosa precis som tjejer gillar blått..GAAAH blir så sur på sånt

2009-12-14 @ 15:47:34
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: mia

Har julens bästa tävling

Lottar ut en helt ny Sony Ericsson Satio

Postat av: Elin ♥

Håller med dig!

2009-12-15 @ 17:27:02
URL: http://dizzylicious.blogg.se/
Postat av: MALINHE - FOTOBLOGGEN"

vad har du gjort idag då?:)

kramar!

2009-12-19 @ 21:44:04
URL: http://malinhee.blogg.se/
Postat av: Annie

Håller med dig! Fin blogg förresten!

2009-12-26 @ 20:49:35
URL: http://sweetiepop.blogg.se/
Postat av: a home far away

Min kille har ofta sjukt snygga rosa skjortor på sig, det är ju sjukt snyggt.Förstår inte debatten alls...rosa är ju värsta modegrejen!!



Kram Gunilla i Singapore

2009-12-29 @ 04:50:20
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com

Foto & Illustration
- Jag använder mig av en Nikon D200 när jag fotar.
- Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS3.
- Jag illustrerar i Adobe Illustrator CS


Övrigt
- Jag gillar inte reklam, så om du tror att din kommentar om gratisgrejer kommer att vara kvar länge så har du helt fel.
- Sidan skyddas av upphovsrättslagen, du får inte kopiera mina fotografier, illustrationer eller annat, det kan leda till en anmälan.
- Fetstil text får ej användas, det är till för mina svar. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bakom kameran..
Victoria, 14 år
Lägg till PWE på bloglovin'