Tips 1

Tänkte att det var dags att utnyttja den här kategorin, photoshoptips. Så nu kommer det bästa tipset som jag faktiskt såg för första gången hos Blixman. Ni som använder PS kanske har märkt att bilderna inte får samma fina färger när man laddar upp dom som det är i PS. Om du istället går in under View -> Proof Setup -> Monitor RGB så kommer du att se hur bilden ser ut på internet. Då är det enklare att redigera lite extra så att bilden blir lika fin som du tänkt dig. För att visa ett exempel så kan du se på bilderna under.
 

Den första bilden är gjord utan att ha inställningen Monitor RGB i photoshop, och färgerna blir grådaskiga och inte lika starka. Det kan vara fint med lite matta färger ibland men jag vill visa den blåa färgen i ögat. Så efter att ha fått fram den färg jag velat i PS så har jag sedan sparat, och ja den fina blåa färgen blir inte som jag tänkt mig när jag sedan laddat upp den.

Den här är gjord på samma sätt som bilden innan, bara att jag har ställt in Monitor RGB och redigerat den. Eftersom jag hela tiden har sett hur bilden kommer att se ut när jag laddar upp den på internet så är det så mycket enklare att få den som jag vill. När man laddar upp bilder på nätet så tappar de färg, men nu har jag helt enkelt redigerat för mycket så att när jag sedan laddar upp bilden så blir färgerna alldeles lagom.

Hoppas ni förstog, det här är alltså det bästa sättet för att få rätt färger på bilderna när ni laddar upp de på eran blogg. :)

Kommentarer
Postat av: mojje

Alla tips är välkomna! -Tack för en bra tutorial!

Morgan

2009-01-18 @ 18:50:57
URL: http://mojjephoto.wordpress.com
Postat av: Sofia

Bra tips där! ;) Och sngg bild!;)<3

2009-01-19 @ 20:49:27
URL: http://sackra.blogg.se/

Foto & Illustration
- Jag använder mig av en Nikon D200 när jag fotar.
- Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS3.
- Jag illustrerar i Adobe Illustrator CS


Övrigt
- Jag gillar inte reklam, så om du tror att din kommentar om gratisgrejer kommer att vara kvar länge så har du helt fel.
- Sidan skyddas av upphovsrättslagen, du får inte kopiera mina fotografier, illustrationer eller annat, det kan leda till en anmälan.
- Fetstil text får ej användas, det är till för mina svar. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bakom kameran..
Victoria, 14 år
Lägg till PWE på bloglovin'