Fotoord del 1


Låt oss säga att du fotograferar i en kyrka, i brist på ljus så har du två alternativ: Att antingen få suddiga och oskarpa bilder (lång slutartid) eller använda blixten och få platta och tråkiga bilder, och du riskerar även att störa när blixten smattrar oavbrutet. Det finns faktiskt ett tredje alternativ, att höja iso-talet! 

ISO är ett mått för filmkänslighet, dvs. en films känslighet för exponering av ljus. Nuförtiden så använder vi ju oss inte av film utan vi har digitala systemkamerer, och det är bildsensorn som du kan göra mer och mindre ljuskänslig. När ljuset är dåligt så kan man höja iso-talet och därmed göra kameran med ljuskänslig, du slipper använda blixt och slutartiden blir snabbare. Dock finns det en bieffekt: ju högre iso-tal, desto brusigare blir bilderna. Fast när bilderna blir skarpare så behöver man inte klaga allt för mycket på det. Här hittar du lite rekommenderade iso-tal för olika tillfällen.


ISO 200                                                                                                   ISO 1600


Bländaren sitter i objektivet och är jämförbart med ögats iris, ett hål som kan ändra storlek. Uppgiften bländaren har är att kontrollera hur fort ljuset kommer in i kameran. Om du har ett lågt bländartal så har du en stor bländare, om du höjer bländartalet så har du en liten bländare (det är lite förvirrande det där) Om du har en stor bländare (litet hål, lågt bländartal) så släpps ljuset in mycket snabbare och bilden blir ljusare än om du fotar med samma slutartid med en liten bländare (stort hål, högt bländartal) Och inte bara det, om du har ett lågt bländartal så hamnar fokusen på ett föremål och bak- och förgrunden blir suddig, medan ett högt bländartal resulterar i ett större fokusomfång.


Bländartal: 3,3 (stor bländare)                                        Bländartal: 25 (liten bländare)


Slutartid är tiden som slutaren på kameran är öppen. Ju längre slutartid, desto mer ljus hinner släppas in i kameran. Däremot så finns det bieffekter, om motiv rör på sig eller om du håller kameran i skakiga händer så blir bilden oskarp. Om du har en kortare slutartid så släpps mindre ljus in i kameran, men kameran tar kortet snabbare och bilden blir skarpare. Om du fotar ett motiv som rör på sig så ser det ut som att det har "frusit" till i ögonblicket och du får en skarp och fin, ibland häftig, bild.

BILD KOMMER

Så en liten sammanfattning..
En lång slutartid gör att kameran är öppen längre = mer ljus
En kort slutartid gör att kameran är öppen kortare = mindre ljus
En stor bländare gör bländaröppningen större = mer ljus
En liten bländare gör bländaröppningen mindre = mindre ljus
Lågt ISO ger mindre ljuskänslighet = mindre ljus
Högt ISO ger mer ljuskänslighet = mer ljus

Vill du veta mer? Här är ett par bra länkar:
Kameraväskan
Fotoguiden (bli medlem gratis och få obegränsad tillgång till allt möjligt, tips osv)

I nästa del kommer jag skriva om brännvid och det gyllene snittet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

TACK, Så jävla snällt! <3, läste igenom typ 1000 ggr så jag är HELT säker på varje sak :D

2009-06-12 @ 21:08:23

Foto & Illustration
- Jag använder mig av en Nikon D200 när jag fotar.
- Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS3.
- Jag illustrerar i Adobe Illustrator CS


Övrigt
- Jag gillar inte reklam, så om du tror att din kommentar om gratisgrejer kommer att vara kvar länge så har du helt fel.
- Sidan skyddas av upphovsrättslagen, du får inte kopiera mina fotografier, illustrationer eller annat, det kan leda till en anmälan.
- Fetstil text får ej användas, det är till för mina svar. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bakom kameran..
Victoria, 14 år
Lägg till PWE på bloglovin'